Zauważyłeś, że Twoje dziecko zachowuje się nietypowo w grupie, a może reaguje wybuchem emocji na intensywne bodźce? Jeśli te zachowania są Ci znane, a dziecko ukończyło 2 r.ż. warto rozważyć diagnozę autyzmu.

.

Czym jest spektrum autyzmu?

To zaburzenie rozwojowe obejmujące trudności w rozwoju mowy, komunikacji oraz zachowań w grupie. Dodatkowo może charakteryzować się stałymi wzorcami zachowań, preferencją rutyny i szczególną wrażliwościa na nietypowe tekstury jedzenia lub ubrań. Słowo „spektrum” mieści w sobie wielość objawów i ich różne nasilenie. Ten sposób mówienia o autyzmie sprawia, że nawet nietypowe objawy nie zostają zignorowane i każda osoba, która tego potrzebuje może uzyskać pomoc

Jakie zachowania powinny zwrócić moją uwagę?

  • preferowanie samotnej zabawy (uwaga: jest to norma do ok. 5 r. ż,);
  • trudność z kontaktem wzrokowym, uciekanie spojrzeniem;
  • spojrzenie nie podąża za tym, na co wskazuje lub patrzy ktoś inny;
  • zaburzony rozwój mowy: dziecko nie próbuje wydawać dźwięków, wydaje mało zróżnicowane dźwięki;
  • powtarzanie jednego dźwięku, jednej czynności przez długi czas;
  • zainteresowane skupione w jednym obszarze;
  • problem z naprzemiennością w rozmowie lub zabawie (raz ja, raz ty);
  • ścisłe przestrzeganie rutyny, rytuałów; silna reakcja, gdy trzeba coś zmienić,
  • intensywna reakcja na nietypowe tekstury jedzenia, ubrań.

Jak przebiega proces diagnozy?

Proces ten jest wieloetapowy. Zaangażowani są w niego specjaliści oraz otoczenie dziecka: psycholog, lekarz psychiatra, rodzic.

Przed diagnozą warto mieć wykonane wszystkie rutynowe i przesiewowe badania kontrolne odpowiednie do wieku dziecka. Warto również wykonać badanie słuchu i wzroku – czasem w tym obszarze może być źródło zaburzenia mowy.

W trakcie spotkania z psychologiem specjalista przeprowadza wywiad z rodzicem i analizuje dokumentację dziecka. Następnie przeprowadzana jest obserwacja małego pacjenta oraz testy psychologiczne (np. ASRS, ADOS-2, ADI-R).

Kolejnym krokiem jest spotkanie z psychiatrą. On podsumowuje obserwacje i testy wykonane przez psychologa oraz dodaje własne obserwacje i kwestionariusze. Finalnie psychiatra dostarcza diagnozę – jest to oficjalny dokument, który może pomóc w dostosowaniu procesu edukacyjnego do możliwości dziecka.

Czas trwania diagnozy jest uzależniony od tego jak będzie przebiegało przeprowadzenie testów oraz gromadzenie informacji o dziecku oraz dostępności wizyt u psychologów i psychiatrów. 

Leczenie

Leczenie przebiega w formie psychoterapii – czyli spotkań z psychologiem, psychoterapauetą – lub farmakoterapii – zażywania leków przepisanych przez psychiatrę.

Terapia, w zależności od trudności małego pacjenta, może być skoncentrowana na różnych obszarach – rozwoju komunikacji, rozumieniu sytuacji społecznych, regulacji emocji. Częstym elementem terapii jest nauka modyfikacji niepożądanych zachowań oraz dostarczania odpowiedniej stymulacji sensorycznej

Pomocną techniką w terapii spektrum autyzmu są również zajęcia Treningu Umiejętności Społecznych. Na nich maluch ma okazję w bezpiecznym środowisku i dostosowanym do niego tempie ćwiczyć to, co w dużych grupach sprawia mu trudności. 

Rola rodzica

W diagnozie i terapii rodzic powinien być aktywnym uczestnikiem. Jego zadaniem będzie wprowadzenie wskazań psychologa do otoczenia dziecka. Bardzo ważnym elementem jest zapewnienie o bezwarunkowej miłości i akceptacji dziecka mimo trudnych momentów – w emocjonalnie ciepłym otoczeniu będzie dziecku łatwiej radzić sobie z wyzwaniami. Rodzic jest też wsparciem dla swojej pociechy, na przykład w sytuacji trudnych emocji. Może wtedy zaproponować technikę relaksacyjną, którą wykona wspólnie z dzieckiem lub inną aktywność.

Jak przygotować dziecko na pierwsze spotkanie z psychologiem?

Przed pierwszym spotkaniem ze specjalistą warto opowiedzieć dziecku o tym, kim jest psycholog i jak może pomóc z trudnościami malucha. Jeśli znasz imię specjalisty i masz jego zdjęcie, to pokaż je dziecku – w ten sposób budowana jest większa przewidywalność w nowej sytuacji. Zapewnij, że jest to środowisko przyjazne i pełne zabawek. Unikaj odnoszenia się do kategorii grzeczny-niegrzeczny w nawiązaniu do wizyty – to ważne by już na tym etapie budować zaufanie do specjalisty. Zapewnij o swoim wsparciu i stałej obecności za drzwiami gabinetu jeśli będzie taka potrzeba.

Nasza specjalistyczna poradnia oferuje kompleksową diagnozę zaburzeń ze spektrum autyzmu, uwzględniając różnorodne aspekty funkcjonowania dziecka. Nasi psychologowie dziecięcy wykorzystują wywiad psychologiczny, kwestionariusze, obserwację, a także najnowsze metody oceny.

Jeśli zauważasz u swojego dziecka któreś z powyższych objawów i poszukujesz najwyższej jakości pomocy, to nasza specjalistyczna poradnia dziecięca Pomagajka jest miejscem, gdzie znajdziesz wsparcie. Dysponujemy zespołem doświadczonych psychologów.

.

.