Zauważasz, że Twoje dziecko jest cały czas w ruchu: wszędzie go pełno, do wszystkiego się wyrywa i ciężko mu się skoncentrować? Jeśli taka sytuacja ma miejsce “odkąd pamiętasz”, a Twoje dziecko ukończyło 6 r.ż warto przeprowadzić diagnostykę w kierunku ADHD.

Czym jest ADHD?
To zaburzenie rozwojowe charakteryzujące się nieuwagą, zwiększoną aktywnością i impulsywnością. Cechują je następujące zachowania:

  • dziecko zawsze w ruchu, nawet gdy siedzi np. buja się;
  • chodzi nawet gdy je;
  • „wszędzie go pełno”,
  • bawi się przedmiotami w zasięgu ręki np. stuka długopisem,
  • jest głośne;
  • przerywa innym;
  • ciężko mu czekać;
  • wszędzie chce być pierwsze;
  • dużo mówi;
  • chce odpowiedzieć na pytanie zanim ktoś skończy je zadawać;
  • trudność ze skupieniem się w zabawie i szkole;
  • zdaje się nie słyszeć co się do niego mówi;
  • zapomina co ma zrobić;
  • jego pokój to „pole bitwy”, ma wieczny bałagan;
  • popełnia proste błędy, bo za szybko chce rozwiązać zadanie nie doczytując treści do końca;
  • gubi przybory szkolne;
  • łatwo się rozprasza;
  • unika długiego zadania np. pracy domowej.

Jeśli większość z wymienionych wyżej zachowań brzmi znajomo, warto podjąć kroki w kierunku diagnozy.

DIAGNOZA ADHD

Odbywa się we współpracy z psychiatrą, który wystawia diagnozę (oficjalny dokument), oraz psychologiem, który ocenia całościowe funkcjonowanie dziecka i przeprowadza testy psychologiczne.

Pierwsza wizyta odbywa się u psychologa – są na nią zaproszeni sami rodzice w celu udzielenia informacji o dziecku, jego rozwoju, przebytych chorobach. To bardzo ważny etap w rozpoznawaniu ADHD – rodzic opowiada wtedy o perspektywie swojej oraz otoczenia dziecka np. szkoły.

Kolejna wizyta to zapoznawcze spotkanie psychologa z dzieckiem. W tym czasie specjalista dokonuje pierwszej obserwacji, a na kolejnym spotkaniu korzysta z narzędzi diagnostycznych.

Po wizytach u psychologa, uzyskaniu od niego wyników testu oraz opinii, należy skierować swoje kroki do psychiatry. To on podsumowuje całość obserwacji, dokonuje własnych spostrzeżeń, uzupełnia dokumentację o dodatkowe testy i finalnie wydaje diagnozę wraz z zaleceniami. Jest to oficjalny dokument, który może pomóc w dostosowaniu procesu edukacyjnego do możliwości dziecka.

Czas trwania diagnozy jest uzależniony od tego jak będzie przebiegało przeprowadzenie testów oraz gromadzenie informacji o dziecku oraz dostępności wizyt u psychologów i psychiatrów.

Leczenie

Leczenie przebiega w formie psychoterapii – czyli spotkań z psychologiem, psychoterapauetą i/lub farmakoterapii – zażywania leków przepisanych przez psychiatrę.

Żadne z tych rozwiązań nie usuwa „magicznie” objawów – najważniejszym celem leczenia jest zmniejszenia symptomów.

Psychoterapia ma na celu poprawę jakości życia, dziecka, rodziców oraz otoczenia – już samo to jest czynnikiem leczącym, który zmniejsza objawy. Na spotkaniach z psychologiem dziecko oraz rodzic uczą się o objawach ADHD – o tym jak je akceptować i jak sobie z nimi radzić. Specjalista zapoznaje rodzinę ze strategiami wzmacniania koncentracji i zdrowego wykorzystywania nadmiaru energii.

Jednym ze sposobów wsparcia dziecka z ADHD są zajęcia Treningów Umiejętności Społecznych. W trakcie takich zajęć uczestnicy uczą się rozpoznawać potrzeby, emocje, granice – swoje oraz innych. Rozwijana jest pewność siebie, asertywność oraz umiejętność autoprezentacji. Podczas zajęć, podopieczni pod opieką eksperta ćwiczą efektywną komunikację, sposoby radzenie sobie z trudnymi sytuacjami i współpracę.

Rola rodzica

Rodzic jest najbliższą dziecku osobą, a jego udział w leczeniu jest niezbędny. Co może zrobić dla swojego dziecka, gdy zostaje ono zdiagnozowane z ADHD? Najważniejsze będzie stałe otoczenie swojej pociechy miłością i akceptacją. Pomocne może być również dostosowanie środowiska domowego do potrzeb dziecka. Przykładowo, miejsce odrabiania zadań powinno być pozbawione bodźców rozpraszających, a żeby podnieść koncentrację można zaproponować jedną stymulującą zabawkę (gniotek, fidget spinner). Takie i inne zalecenia zaproponuje psycholog podczas spotkania z rodziną.

Jak przygotować dziecko na pierwsze spotkanie z psychologiem?

Przed pierwszym spotkaniem ze specjalistą warto opowiedzieć dziecku o tym, kim jest psycholog i jak może pomóc z trudnościami malucha. Jeśli znasz imię specjalisty i masz jego zdjęcie, to pokaż je dziecku – w ten sposób budowana jest większa przewidywalność w nowej sytuacji. Zapewnij, że jest to środowisko przyjazne i pełne zabawek. Unikaj odnoszenia się do kategorii grzeczny-niegrzeczny w nawiązaniu do wizyty – to ważne by już na tym etapie budować zaufanie do specjalisty. Zapewnij o swoim wsparciu i stałej obecności za drzwiami gabinetu jeśli będzie taka potrzeba.

Nasza specjalistyczna poradnia oferuje kompleksową diagnozę ADHD, uwzględniając różnorodne aspekty funkcjonowania dziecka. Nasi psychologowie dziecięcy wykorzystują wywiad psychologiczny, kwestionariusze, obserwację, a także najnowsze metody oceny.

Jeśli zauważasz u swojego dziecka któreś z powyższych objawów i poszukujesz najwyższej jakości pomocy, to nasza specjalistyczna poradnia dziecięca Pomagajka jest miejscem, gdzie znajdziesz wsparcie. Dysponujemy zespołem doświadczonych psychologów.

.

.