W najbliższym czasie będę miała przyjemność stworzyć serię postów na temat  zastosowania elementów metody Marii Montessori we wspieraniu rozwoju dziecka. Jako nauczycielka w przedszkolu montessoriańskim oraz psycholożka pracująca z dziećmi i rodzicami postaram się pokazać jak to podejście może przydać się również w codziennym życiu.

Ale czym właściwie jest pedagogika Montessori? Od tego pytania chciałabym zacząć  naszą przygodę wgłębiania się w tajniki metody.  

Podejście stworzone przez pierwszą włoską lekarkę, Marię Montessori, skupia się  na nieograniczonym potencjale młodego człowieka. Ogromny nacisk kładzie na środowisko  dziecka, które obejmuje nie tylko przestrzeń jaka go otacza, ale także podejście ludzi  uczestniczących w procesie wychowania. Jednymi z głównych zasad tej pedagogiki jest  odejście od kar i nagród, wspieranie dziecka w dążeniu do samodzielności oraz odstąpienie od  konwencjonalnego trybu nauczania czego symbolem jest tak zwana „szkolna ławka”. 

Wierzę, że dzięki wprowadzeniu w proces wychowywania młodego człowieka choćby  części z założeń tego niezwykle ciekawego podejścia można wspierać w nim motywację  wewnętrzną, czyli taką płynącą z samego dziecka, a nie z przedmiotów które otrzymuje w  zamian za wykonane zadanie. Dodatkowo podejście to pozwala na zwiększenie w najmłodszych poczucia sprawczości i wpływu na sytuacje, które go otaczają.  

Rodzicu! Jeżeli jesteś ciekawy inspiracji, jakie można zaczerpnąć z tej metody, to serdecznie zapraszam do śledzenia  kolejnych wpisów. W najbliższych tygodniach pojawią się wpisy m.in. 

  • o tym jak lepiej dostosować otoczenie do potrzeb dziecka, 
  • czym zastąpić stosowanie kar i  nagród 
  • czy jak wspierać dziecko w samodzielności. 

Zapraszamy również na nasz fanpage – gabinety Pomagajka.

Autor wpisu: mgr Magdalena Żuber (psycholog dziecięca)